I «Agenda 2009» varsler Forbrukerombudet at det i 2009 vil bli satt søkelys på helse- og barneforsikringer og vurdert om markedsføringen kan føles «…særlig påtrengende eller på en urimelig måte spiller på forbrukernes frykt eller dårlige samvittighet.» Videre vil ombudet se på om det både når det gjelder disse og andre forsikringer, er «…dårlig samsvar mellom forsikringsdekningen slik den blir markedsført og slik den faktisk er.» Samtidig har vi en debatt om særlig barne- og helseforsikringer i det hele tatt er nødvendige. Vi tar opp hansken og spør om vi her står overfor:
Dagens tema:
Uforsiktig markedsføring av unødvendige forsikringer?
Innledere og deltakere i paneldebatt:
- Forbrukerombud Bjørn Erik Thon
- Informasjonssjef Jan Otto Risebrobakken, Storebrand
Markedsdirektør Hans G. Hanevold, Gjensidige - Vi arbeider også med å få med en deltaker fra et av de politiske partiene.
Debatten ledes av kommunikasjonsdirektør Leif Osland i FNH.